Klagomål

Enligt skollagen (2010:80, 4 kap 8 §) ska det finnas rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen.

Är det något som inte motsvarar dina förväntningar på utbildningen eller som du är missnöjd med, ska du i första hand prata med berörd personal på förskolan/skolan. Om ni inte lyckas lösa problemet och du inte är nöjd ska du vända dig till förskolechef/rektor så att verksamheten själv får möjlighet att agera.

Rekommendationen är att klagomålen görs skriftligt då det säkerställer att det blir dina egna ord och tolkningar som lämnas. Du kan välja att vara anonym, men klagomål som är anonyma kan inte tillmätas lika stor betydelse och du kan inte få något svar. Lever du med skyddade personuppgifter så ange det på dokumentet du lämnar till oss.

Skulle det vara så att du fortfarande är missnöjd, kan du lämna dina klagomål i en enkät. Norrköpings kommun har en gemensam länk för detta för samtliga verksamheter. Ni finner den här:

Vad händer med klagomålet som fylls i via länken?

Klagomålet vidarebefordras i första hand till berörd förskolechef/rektor för att formaliseras. I andra hand skickas det till barn- och utbildningschef. Handlingar som skickas till kommunen registreras och blir allmän handling. De blir oftast offentliga. Det betyder att alla kan ta del av dem. Känsliga personuppgifter kan dock vara hemliga (sekretesskyddade). Behandling av personuppgifter sker enligt personuppgiftslagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar